10 GODE GRUNNER TIL Å GJØRE GRAVIDYOGA

Gravidyoga har blitt en av tingene du bare må gjøre når du er gravid. Hvorfor er det egentlig blitt så populært? Her har vi listet opp 10 gode grunner til hvorfor du bør gjøre gravidyoga gjennom svangerskapet. Med så mange fordeler er det kanskje ikke så rart at det har blitt en så viktig del av fødselsforberedelsene.

1. FYSISK AKTIVITET ANBEFALES

Forskning viser at det er viktig å være fysisk aktiv under svangerskapet da det kan forebygge svangerskapsplager og holde deg i form. Helsedirektoratet anbefaler regelmessig fysisk aktivitet og trening for friske gravide, for å forberede kroppen frem mot fødsel og barseltid. En studie fra 2012, publisert i magasinet «Preventive Medicine», viste at kvinner som praktiserte yoga en time tre ganger i uken hadde mindre sannsynlighet for å føde barn med lav fødselsvekt, utvikle svangerskapsdiabetes og høyt blodtrykk.

2. TRYGG OG TILPASSET TRENING.

Gravidyoga anses også som mer effektivt enn turgåing og annen type trening for gravide. I gravidyoga vil man kunne få økt styrke, stamina og mobilitet på en trygg og kontrollert måte. Det er også en fleksibel treningsform da øvelsene kan tilpasses alle nivåer, trimestre og svangerskapsplager. Den gravide kroppen er i konstant endring, ingen dager er like. Da er det viktig å kunne tilrettelegge treningen.

3. REDUKSJON AV ANGST OG DEPRESJON

Gravidyoga har vist seg å bidra til reduksjon av angst og depresjon hos gravide. Hos barn av deprimerte mødre har man sett lav fødselsvekt, forhøyet hvilepuls, økt risiko for sen utvikling og for tidlig fødsel, og mer adferdsproblemer senere i livet enn hos barn av ikke-deprimerte mødre. Svangerskapsdepresjon anses også som den største risikofaktoren for utvikling av fødselsdepresjon.

4. FØDSELSFORBEREDENDE ØVELSER

Mange av øvelsene man gjør i gravidyoga er stillinger som kan brukes under fødselen. Ved å trene på å bruke disse stillingene vil du enkelt kunne hente frem de som kjennes riktig ut under fødselen. Pusteteknikker er også en viktig del av gravidyoga, og vil hjelpe deg under fødselen for å bevare fokus, klare å slappe av, og sist men ikke minst sørge for at babyen og livmoren får det okysgenet som er nødvendig for at de skal kunne gjøre jobben sin. Livmoren er tross alt en stor muskel som trenger oksygen for å fungere optimalt. På gravidyoga trener man også på å kunne slappe av på kommando, noe som er uvurderlig både under graviditeten, fødselen og tiden etter.

5. FOREBYGGING OG LINDRING AV SVANGERSKAPSPLAGER

Rygg- og bekkenplager er vanlig under graviditeten, og blir ofte verre etterhvert som babyen vokser. Det har også vist seg at et 12-ukers treningsprogram under svangerskapet er en effektiv måte å forebygge rygg- og bekkensmerter til 36 uker ut i svangerskapet. Gravidyoga styrker støttemusklene som kan gjøre presset mot korsrygg, nakke og skuldre mindre. Tøyning har også en lindrende og avlastende effekt på disse områdene, samt at blodsirkulasjon blir forbedret ved å gjøre yoga. Noen opplever at det hjelper på hevelser i bena, halsbrann, kvalme og fordøyelsesproblemer.

6. SMERTEMESTRING

Gravidyoga kan ha en positiv effekt gjennom å bidra til reduksjon av opplevd smerte, spesielt ved oppstart tidlig i svangerskapet. Man øver seg på å puste og slappe av i smerte – noe som er til stor hjelp i fødsel. Når man klarer å slappe av under fødselen vil man hjelpe kroppen til å åpne opp. Fødselen vil kunne gå raskere med mindre smerte og færre komplikasjoner. Hvis man spenner seg under fødselen vil man oppnå motsatt effekt.

7. STRESSREDUKSJON

En gravidyogaklasse inneholder i tillegg til fysiske øvelser både pust, avspenning og enkel meditasjon. Dette har vist seg å ha en positiv effekt på reduksjon av stress og hjerterytme hos friske gravide kvinner. Det har også vist seg å redusere komplikasjoner forbundet med høyrisikosvangerskap, ha en positiv effekt på fosterets vekst og morkakens sirkulasjon. Det er mye i dagens samfunn som bidrar til å øke stress hos den gravide, i tillegg til de utfordringer man går igjennom som gravid. Stress vil føre til økt produksjon av stresshormonet kortisol, noe som igjen kan føre til negative helseeffekter både hos mor og den ufødte barnet. Overføring av kortisol til barnet kan påvirke barnets vekt, vekst og utvikling. Hva gjelder mor kan hormonet påvirke svangerskapets varighet, ha betydning for graden av smerter og forekomsten av komplikasjoner.

8. ØKT ENERGI OG VELVÆRE

I forbindelse med svangerskapet er det vanlig at kvinner også opplever symptomer som tretthet og manglende energi. Tilbakemeldingene fra våre elever er at de får høyere nivåer av energi, velvære og tilfredshet etter at de har vært på gravidyoga. Kombinasjonen av pust og avspenning kombinert med trening er bra for både fysisk og mental balanse. I løpet av svangerskapets 40 uker går kvinnene igjennom en rekke emosjonelle og fysiske endringer som påvirker selvfølelse og selvtillit i ulik grad, og gravidyoga kan hjelpe deg som er gravid til å ha det godt med deg selv.

9. BABYENS STILLING I MAGEN

Når vi gjør yoga tøyer vi muskler, bindevev og ligamenter. I gravidyoga jobber vi spesielt med å tøye bekkenbunnsmuskulaturen for at den skal bli smidigere og mer elastisk for fødsel. Vi jobber også med å skape rom for babyen i magen. Dette gjøres ved å trene ryggstyrke, tøye livmorens ligamenter samt skape bevegelighet. Når babyen har bedre plass i magen, vil den lettere finne en optimal stilling før fødselen, noe som vil øke mulighetene babyen har for å klare å rotere uten komplikasjoner gjennom bekkenet under fødselen.

10. KONTAKT MED SEG SELV OG BABYEN I MAGEN

Ved å vende fokuset innover slik man gjør i yogaen får man bedre kontakt med kroppen og dens behov. Dette er viktig gjennom hele graviditeten, og spesielt under fødselen. Fokuset på å være i nuet kan også gi deg bedre evne til å få kontakt med barnet i magen. I vår ellers stressende hverdag kan det være vanskelig å oppnå dette.

gravidyoga