VÅRE KURS I GRAVIDYOGA

Når man ønsker å begynne på gravidyoga kan det være vanskelig å velge riktig kurs. Nedenfor har vi beskrevet vår inndeling av gravidyogakursene slik at du enklest mulig kan finne frem til det kurset som passer deg.

Hvilket kurs passer for meg?

Våre kurs er spesialdesignet for å passe til alle erfaringsnivåer. Øvelsene er enkle men effektive. Vi satser dessuten på små grupper slik at instruktøren har mulighet til å gi individuelle tilbakemeldinger. Det gis også alternative øvelser til de som ønsker det. Vi oppfordrer elevene til å ha en kontinuerlig dialog med instruktøren slik at timen kan legges opp etter deres behov. De tre forskjellige kurstypene; myk, moderat og trening gravidyoga er ment å møte elevenes forskjellige behov for fysisk utfordring. Alle kursene passer for alle nivåer.

Gravidyoga 3. trimester med fødselsforberedende gang med partner (passer alle nivåer)

Gravidyoga 3. trimester passer perfekt for de som er i 3. trimester, men også hvis man ønsker en rolig yogaøkt med fokus på avspenning, pust, tilstedeværelse og smidighet. De fleste øvelsene gjøres sittende og liggende. Som alle våre kurs fokuseres det på fødselsforberedende øvelser, men inneholder også en fødselsforberedende gang hvor partnere inviteres til å delta. Denne kursgangen får vi besøk av helsesøster som vil gå igjennom bl.a. fødestillinger, fødselsmassasje og pust. Kurset vil bli holdt på norsk.

Gravidyoga moderat (passer alle nivåer)

Dette kurset passer for alle, uansett trimester. Her vil det være noen øvelser som er mer fysisk krevende og andre som er roligere. Det fokuseres også på pust, avspenning, fødselsforberedende øvelser og smidighet. Elevene oppfordres til å kjenne etter hvilke øvelser som passer for dem, og instruktøren gir alternative øvelser til de som måtte ønske det. Kurset passer for alle nivåer.

Gravidyoga trening (passer alle nivåer)

Gravidyoga trening er kurset for de som ønsker mere treningseffekt, og som er vant til å være fysisk aktive. Gjennom graviditetenen varierer den fysiske formen gjerne mye, men ofte vil den være på topp i 2. trimester. Dette kurset passer derfor godt for 2. trimester. Det er derimot ingenting i veien for å gjøre gravidyoga trening gjennom 1. og 3. trimester, det vil være individuelt hva den enkelte ønsker og har behov for. Kurset har dessuten fokus på fødselsforberedende øvelser, pust, avspenning og smidighet. Kurset passer for alle nivåer.

gravideyoga, gravidyoga, yoga for gravide, gravidtrening, fødselsforberedelse

Jeg hadde masse igjen for å gå på gravidyoga hos Anniken og Caïla i seks uker før fødsel. Etter hver time var jeg fylt med ny energi og pågangsmot – og følte meg sterkere og mer i kontakt med kroppens indre musklatur. Pusteteknikkene vi lærte på kurset hjalp meg også masse under selve fødselen – og faktisk til tider ennå – når hverdagen er i full gang!

Lisa