HVORFOR BØR JEG TRENE GRAVIDYOGA?

Helsegevinstene av å trene gravidyoga er mange. Nedenfor har vi beskrevet de viktigste fordelene, bade fysiske og mentale.

STYRKE OG BEDRE HELSE

En av de beste tingene med yoga er at det gjør deg sterkere. Du trenger styrke for å bære de ekstra kiloene og kompensere for endringer i balansepunktet ditt. Styrke og fleksibilitet er også viktig for å kunne ha en god holdning, forebygge belastningsskader, og for å forberede deg på å bære barnet i tiden fremover. En studie fra 2012, publisert i magasinet «Preventive Medicine», viste at kvinner som praktiserte yoga en time tre ganger i uken hadde mindre sannsynlighet for å føde barn med lav fødselsvekt, utvikle svangerskapsdiabetes og høyt blodtrykk.

LINDRER SMERTER OG ANDRE PLAGER

Ryggsmerter er vanlig under graviditeten, og blir ofte verre etterhvert som babyen vokser. Gravidyoga styrker støttemusklene som kan gjøre presset mot korsrygg, nakke og skuldre mindre. Tøyning har også en lindrende og avlastende effekt på disse områdene, samtidig som at kontrollert bruk av pust gjennom yoga vil kunne hjelpe deg til bedre smertemestring. Blodsirkulasjon blir også forbedret av yoga. Noen opplever at det hjelper på hevelser i bena, halsbrann, kvalme og fordøyelsesproblemer.

LÆRER DEG Å PUSTE

Pusteøvelser har en beroligende og sentrerende effekt, og gjør det lett å maksimere inntaket av oksygen når man trenger det. Å kontrollere pusten er en uvurderlig måte å takle smerte og angst på, og er særdeles viktig under fødselen.

HOLDER STRESSNIVÅET NEDE

Gjennom yogaen lærer man å være tilstede i øyeblikket, og det å kunne la tankene fly uten å la de stresse oss. Vi får kontakt med oss selv og skaper et rom for barnet. Plagene av stress er mange, og i dagens samfunn er vi ekstra utsatt. Det å kunne gi barnet en tid i magen fritatt for stresshormoner er gunstig for deres fremtidige utvikling. Yoga kan også hjelpe på å redusere angst.

FØDSELSFORBEREDENDE

Yoga gir oss styrke, stamina og fleksibilitet som er essensielt når man skal føde. I gravidyoga gjør man øvelser som åpner opp hoftene og forbereder bekkenpartiet før fødselen. I tillegg lærer man seg å kontrollere pusten. Pust kan hjelpe til å redusere smerte og angst under fødselen.

KONTAKT MED EGEN KROPP OG BARNET I MAGEN

Ved å vende fokuset innover slik man gjør i yogaen får man bedre kontakt med kroppen og dens behov. Dette er viktig gjennom hele graviditeten, og spesielt under fødselen. Fokuset på å være i nuet kan også gi moren bedre evne til å få kontakt med barnet i magen. I vår ellers stressende hverdag kan det være vanskelig å oppnå dette.

BEVISST AVSLAPNING

I yoga bruker man avspenningsteknikker som hjelper deg til en dyp og god avslapping. Mange opplever søvnproblemer under graviditeten, og senere når babyen er født kan ofte søvnmangelen bli større. Det er da viktig å sove når man kan. På dagtid er man ikke alltid like trett, men med trening i avspenning kan man gi kroppen den hvilen og restitusjonen den trenger likevel.

BLI KJENT MED ANDRE VORDENDE MØDRE

Gravidyogaklasser er en av de beste måtene å bli kjent med andre vordende mødre. Når man går inn i den nye fasen i livet kan det være godt å ha et nettverk av andre som er i samme situasjon.

ØKER SELVTILLITEN

Uvante følelser og ukomfortable bieffekter av graviditeten fører ofte til en følelse av å ikke helt høre hjemme i sin egen kropp. Å praktisere yoga i et rom fullt av andre gravide kan være en positiv opplevelse. Det er flere som er i samme situasjon, og alle øvelsene er tilpasset de gravide slik at man får mestringsfølelse. Man lærer å sette pris på kroppen sin slik den er.

TID FOR DEG SELV

Yoga gir oss muligheten til å stoppe opp og ta det med ro i en ellers hektisk hverdag.

gravideyoga kurs

Yoga under graviditeten er herlig fordi øvelsene gir en mer tilstedeværelse i kroppen og «nærhet» til baby. Lærerne på kurset er flinke til å tilpasse deltakerne ihht hvilket trimester de befinner seg i. På kurset var det noen som ikke hadde gjort yoga før og andre som hadde erfaring, men det gikk helt greit. Tips; mange av pusteøvelsene kan man gjøre på egenhånd og er nyttige å ha med når fødselen nærmer seg.

Gunhild