HAR DU SPØRSMÅL I FORHOLD TIL GRAVIDYOGA?

Nedenfor har vi samlet et knippe spørsmål som ofte stilles av våre elever. Har du spørsmål utover dette kan du kontakte oss her!

Praktisk, utstyr og fasiliteter

Når og hvor kan jeg ta igjen tapte timer?

Du kan ta igjen én klasse per kurs. Hvis du er forhindret fra å komme på en klasse logger du deg inn på profilen din, går til min side og velger my schedule. Klikk så på cancel for den aktuelle klassen og datoen.

Vi refunderer ikke betaling for kurstimer du eventuelt ikke kan delta på. Dersom du mister en kursgang i løpet av kurset kan du i løpet av kursperioden ta igjen den tapte klassen, informasjon om dette finner du her.

Det er ikke anledning til å ta igjen timer etter at din kursperiode er ferdig.

Hva skal jeg ha på meg?

Yoga gjøres barbeint og vi anbefaler løse og ledige klær som det er lett å bevege seg i.

Har dere garderobe og dusj?

Vi har garderobe, dusj og wc.

Må jeg ta med noe utstyr?

Vi har yogamatter til utlån, men anbefaler alltid å ta med egen.

Påmelding, avmelding og betaling

Hva skjer hvis jeg ønsker å melde meg av et kurs?

Kunden har 14 dagers angrefrist ved kjøp av kurs.
Ved avmelding fra kurs innen 14 dager fra påmelding og innen kursstart vil kunden få refundert tilsvarende kursbeløp minus kr. 200,- i administrasjonsgebyr.
Hvis avmeldingen kommer senere enn 14 dager etter påmelding, eller om kurset har startet, refunderer vi kun kursavgiften ved gyldig legeerklæring.

Hvilket kurs passer for meg?

Hvilket kurs passer for meg?

Våre kurs er spesialdesignet for å passe til alle erfaringsnivåer. Øvelsene er enkle men effektive. Vi satser dessuten på små grupper slik at instruktøren har mulighet til å gi individuelle tilbakemeldinger. Det gis også alternative øvelser til de som ønsker det. Vi oppfordrer elevene til å ha en kontinuerlig dialog med instruktøren slik at timen kan legges opp etter deres behov. De tre forskjellige kurstypene; myk-, dynamisk- og generell gravidyoga er ment å møte elevenes forskjellige behov for fysisk utfordring. Alle kursene passer for alle nivåer.

Myk gravidyoga (passer alle nivåer)

Myk gravidyoga er et kurs for de som vil ha en rolig yogaøkt med fokus på avspenning, pust, tilstedeværelse og smidighet. Det henter inspirasjon fra restorative yoga og yin yoga. Som alle våre kurs fokuseres det på fødselsforberedende øvelser. Kurset er åpent for alle nivåer, men passer godt for de perioder av svangerskapet da man ikke orker fysiske anstrengelser, og for de som har fysiske utfordringer som gjør at de må ta det med ro. Ofte er det i 1. og 3. trimester at man har behov for en slik type yoga, men dette vil variere. De fleste øvelsene gjøres sittende. Kurset passer for alle nivåer.

Dynamisk gravidyoga (passer alle nivåer)

Dynamisk gravidyoga er kurset for de som ønsker mere treningseffekt, og som er vant til å være fysisk aktive. Gjennom graviditetenen varierer den fysiske formen gjerne mye, men ofte vil den være på topp i 2. trimester. Dette kurset passer derfor godt for 2. trimester. Det er derimot ingenting i veien for å gjøre dynamisk yoga gjennom 1. og 3. trimester, det vil være individuelt hva den enkelte ønsker og har behov for. Kurset har dessuten fokus på fødselsforberedende øvelser, pust, avspenning og smidighet. Kurset passer for alle nivåer.

Generell gravidyoga (passer alle nivåer)

Dette kurset passer for alle, uansett trimester. Her vil det være noen øvelser som er mer fysisk krevende og andre som er roligere. Det fokuseres også på pust, avspenning, fødselsforberedende øvelser og smidighet. Elevene oppfordres til å kjenne etter hvilke øvelser som passer for dem, og instruktøren gir alternative øvelser til de som måtte ønske det. Kurset passer for alle nivåer.

Gravidyoga generelt

Når kan jeg begynne med gravidyoga?

Du trenger ikke vente til du får stor mage før du begynner på et kurs! Vi anbefaler spesielt gravidyoga fra 3. måned og frem til fødselen, men du kan begynne før det. “Skeptikerne” hevder at man i første trimester skal være forsiktig med opp-ned-stillinger som skulder-, hode- og håndstående, og vridninger. Dette er fordi fosteret skal feste seg i denne perioden. Vi mener at yoga er en så myk og kontrollert treningsform at det skal mye til for å gjøre noe galt. Uansett oppfordrer vi alltid folk til å kjenne etter og gjøre det som kjennes riktig ut for en selv.

Må jeg gjøre yoga tilpasset gravide, eller kan jeg gjøre vanlig yoga også?

Hvis du har gjort yoga før, er det ingenting i veien for å gjøre “vanlig” yoga også under graviditet, men for nybegynnere anbefaler vi i utgangspunktet å holde seg til gravidyoga.

Jeg er redd for bekkenplager - bør jeg gjøre yoga?

Ved problemer i bekkenet er det viktig å være ekstra oppmerksom og kontrollert i forhold til hvordan du beveger deg. Yoga er i seg selv et godt verktøy for å bli mer bevisst dette. Ustabile og asymmetriske posisjoner, for eksempel å stå på ett ben, kan være uheldig. De fleste øvelsene vi gjør i gravidyoga vil kunne hjelpe til økt avspenning omkring bekkenet og dermed redusere plager der. Bekkenløsning er veldig generelt begrep og kan omfatte mange forskjellige type plager. En viss grad av bekkenløsning vil være normalt, og er kroppens måte å forberede seg til fødselen på. Informer alltid instruktøren dersom du har utfordringer, evt hvis noen øvelser er smertefulle. Det finnes som regel alternative øvelser du kan gjøre.

Hvis jeg går på en vanlig yogatime, hvilke øvelser bør jeg unngå?

Som nevnt ovenfor mener noen at man i første trimester skal være forsiktig med opp-ned-stillinger som skulder-, hode- og håndstående. Senere, etter hvert som magen vokser, skal man være forsiktig med alle stillinger som gir press mot magen, som vridninger og stillinger hvor man ligger på magen. Utover disse generelle rådene, er det selvsagt individuelle tilpasninger, som at man skal være forsiktig med øvelser som gir stort utslag i hoftene hvis man har bekkenløsning og at man ikke skal gjøre noe som kjennes ubehagelig eller smertefullt.

Er det noen vits i å gå på yoga for gravide hvis man vet at man skal ta keisersnitt?

Absolutt! Man får det samme gode utbyttet av treningen under hele svangerskapet og er bedre rustet til rekonvalesensen etter inngrepet. Avspenningen er også like viktig.

Hvilke øvelser er spesielt fordelaktige under svangerskapet?

Alle øvelsene er fordelaktige! Hofteåpnere er bra for deforbereder kroppen på fødselen, øvelser som styrker benmuskulaturen (stående øvelser) og kjernemuskulatur er viktig for holdning og motvirkning av belastningsskader. Balanseøvelser samt pusteøvelser og avspeninng bedrer både fysisk og mental balanse.

Fant du ikke svar på det du lurte på? Da er du velkommen til å sende oss en melding eller ringe oss.

Anniken Binz: 450 33 154
Caïla Hoff: 920 32 359

gravidyoga, mammatrening

Jeg begynte på gravidyoga hos Anniken og Caïla da jeg var bare 7 uker på vei med mitt barn nummer to. Det ukentlige pusterommet disse timene ga meg var gull verdt i en periode da kvalme og en konstant følelse av utmattelse preget hverdagen. Jeg kunne tilpasse intensiteten på øvelsene etter min egen dagsform og kom alltid ut av timene med mer energi og bedre humør enn jeg gikk inn med.

Frøydis