HVORFOR BØR JEG TRENE BARSELYOGA?

Helsegevinstene av å trene barselyoga er mange. Nedenfor har vi beskrevet de viktigste fordelene, både fysiske og mentale.

YOGA GJØR DEG STERKERE OG FORBEDRER HELSEN DIN

Barselyoga styrker kroppen og gjør den mer smidig. Du vil også oppleve at spenninger løses opp noe som gjør at man kan bruke kroppen på en friere måte, og en får mere energi. Styrke og fleksibilitet er også viktig for å kunne ha en god holdning, og forebygge belastningsskader.

YOGA LÆRER DEG Å PUSTE

Pusteøvelser har en beroligende og sentrerende effekt, og gjør det lett å maksimere inntaket av oksygen når man trenger det. Ved å bruke pusteøvelser kan du bedre tilstanden i kropp og sinn. Både hjertet og fordøyelsen blir påvirket positivt når kroppen puster riktig.

YOGA KAN HJELPE DEG Å HOLDE STRESSNIVÅET NEDE

Gjennom yogaen lærer man å være tilstede i øyeblikket, og det å kunne la tankene fly uten å la de stresse deg. Plagene av stress er mange, og i dagens samfunn er vi ekstra utsatt. Barselyoga gir en god mulighet til å øve på mindfulness; å være tilstede med babyen. Yoga kan også hjelpe på å redusere angst.

YOGA KAN HJELPE KROPPEN Å RESTITUERE SEG ETTER FØDSELEN

Øvelsene i barselyoga er spesielt tilpasset tiden etter fødselen og er barselyoga en god og skånsom måte å komme tilbake til trening etter fødsel. Det er ekstra fokus på trening av bekken og bekkenbunn, rygg, nakke og områder som blir ekstra belastet. Kombinasjonen av fysiske øvelser, pust og avspenning kan hjelpe deg til å komme i form igjen etter fødselen og hente deg inn. Gjennom yogaøvelsene stimuleres indre organer, blodsirkulasjon, fordøyelse og hormonbalansen.

YOGA HJELPER DEG Å FÅ KONTAKT MED DIN EGEN KROPP

Ved å vende fokuset innover slik man gjør i yogaen får man bedre kontakt med kroppen og dens behov. I vår ellers stressende hverdag kan det være vanskelig å oppnå dette.

YOGA LÆRER DEG Å SLAPPE AV PÅ KOMMANDO

I yoga bruker man avspenningsteknikker som hjelper deg til å dyp og god avslapping. «Sov når babyen sover!» Dette vil du høre gjentatte ganger. Når nettene blir lange og søvnløse, er det viktig å få hentet seg inn når man har mulighet. På dagtid er man ikke alltid like trett, men har man muligheten så bør man sove. Avspenningsteknikkene vil være nyttige når den dagen kommer.

YOGA ER EN FIN MÅTE Å BLI KJENT MED ANDRE MØDRE

Barselyogaklasser er en kjempefin måte å bli kjent med andre mødre. Når man går inn i den nye fasen i livet kan det være godt å ha et nettverk av andre som er i samme situasjon.

YOGA ØKER SELVTILLITEN

Uvante følelser kan dukke opp i tiden etter fødselen. Det er mye nytt man skal tilpasse seg, samtidig som man enda ikke har fått kroppen sin helt tilbake. Å praktisere yoga i et rom fullt av andre mødre og barn kan være en positiv opplevelse. Det er flere som er i samme situasjon, og alle øvelsene er tilpasset tiden etter fødsel slik at man får mestringsfølelse. Man lærer å sette pris på kroppen sin slik den er.

BARSELYOGA GIR DEG TID FOR DEG SELV OG BABYEN

Barselyoga gir deg en unik mulighet til å være sammen med barnet ditt uten noe støy utenifra. Her kan dere utforske hverandre i rolige trygge omgivelser.

Dette ble redningen for meg når min vanlige trening ikke lenger var gjennomførbar, samt at det ga en ekstra energiboost hver uke å kunne resette kroppen ved tøying og pusting. Kontroll over pusten slik man lærer i yoga var også veldig hjelpsomt under fødselen. Anbefaler nå alle gravide jeg kjenner å prøve yoga!

Ida