HAR DU SPØRSMÅL I FORHOLD TIL BARSELYOGA?

Nedenfor har vi samlet et knippe spørsmål som ofte stilles av våre elever. Har du spørsmål utover dette kan du kontakte oss her!

Praktisk, utstyr og fasiliteter

Hva gjør jeg hvis jeg ikke kan komme på en klasse?

Vi refunderer ikke betaling for kurstimer du eventuelt ikke kan delta på. Dersom du mister en kursgang i løpet av kurset kan du i løpet av kursperioden registrere deg for å ta igjen klassen på egne ta-igjen-klasser. Du registrerer deg til ta-igjen-klasse her. Det er ikke anledning til å ta igjen timer etter at din kursperiode er ferdig.

Hva skal jeg ha på meg?

Yoga gjøres barbeint og vi anbefaler løse og ledige klær som det er lett å bevege seg i.

Har dere garderobe?

Alle stedene vi holder kurs har garderobe.

Må jeg ta med noe utstyr?

Vi har yogamatter til utlån, men anbefaler alltid å ta med egen. For barselyoga er det lurt å ta med eget pledd eller lignende som babyen kan ligge på.

Påmelding, avmelding og betaling

Hva skjer hvis jeg ønsker å melde meg av et kurs?

Kunden har 14 dagers angrefrist ved kjøp av kurs.
Ved avmelding fra kurs innen 14 dager fra påmelding og innen kursstart vil kunden få refundert tilsvarende kursbeløpet minus kr. 200,- i administrasjonsgebyr.
Hvis avmeldingen kommer senere enn 14 dager etter påmelding, eller om kurset har startet, refunderer vi kun kursavgiften ved gyldig legeerklæring.

Hvilket kurs passer for meg?

Våre kurs er spesialdesignet for å passe til alle erfaringsnivåer. Øvelsene er enkle men effektive. Vi satser dessuten på små grupper slik at instruktøren har mulighet til å gi individuell tilbakemelding, og alternative øvelser til de som ønsker det. Vi oppfordrer også elevene til å ha en kontinuerlig dialog med instruktøren slik at timen kan legges opp etter deres behov. De tre forskjellige kurstypene; myk-, dynamisk- og generell barselyoga er ment å møte elevenes forskjellige behov for fysisk utfordring.

Myk barselyoga
Myk barselyoga passer for de som akkurat har født, eller som av andre grunner ikke er klar for de helt store fysiske utfordringene. Det er et kurs for de som ønsker en rolig yogaøkt med fokus på å bygge opp igjen kjernemuskulatur og bekkenbunnsmuskulatur. Det legges også vekt på å myke opp bl.a. stiv nakke og skuldre som kan henge sammen med amming og bæring. Avspenning, pust, tilstedeværelse og smidighet står også sentralt i timen. Kurset henter inspirasjon fra restorative yoga og yin yoga. De fleste øvelsene gjøres sittende. Kurset avsluttes som vanlig med 15 min. babymassasje.

Dynamisk barselyoga
Dynamisk barselyoga er for de som ønsker mere treningseffekt, og som er klar for å være fysisk aktive. Dette kurset passer godt etter man har fullført mykyoga kurset, evt når man har kommet litt ut i barselperioden. Alle nybakte mødre har derimot forskjellig fysisk grunnlag, og noen vil kanskje være klar for å begynne rett på dynamisk yoga. Det er opp til den enkelte hva hun ønsker og har behov for. Alle kursene har dessuten fokus på pust, avspenning og smidighet. Og som de andre kursene vil også instruktøren tilpasse øvelsene etter gruppens behov. Kurset passer for nybegynnere så vel som de som har praktisert yoga en stund. Klassene avsluttes med 15 min. babymassasje.

Generell barselyoga
Dette kurset passer for alle, uansett fysisk form. Her vil det være noen øvelser som er mer fysisk krevende og andre som er roligere. Det fokuseres også på pust, avspenning, smidighet og oppbygging av kjerne- og bekkenmuskulatur. Elevene oppfordres til å kjenne etter hvilke øvelser som passer for dem, og instruktøren gir alternative øvelser til de som måtte ønske det. Klassene avsluttes med 15 min. babymassasje.

Barselyoga generelt

Hva er fordelene med yoga for en nybakt mamma?

Det er viktig å bygge opp styrken i muskulaturen som man naturlig mister grunnet graviditet og fødsel. Særlig gjelder dette kjerne- og bekkenbunnsmuskulaturen. Det er også viktig å jobbe med holdningen og å myke opp stiv rygg, nakke og skuldre fra bæring og amming. Avspenning er også essensielt.

Må jeg ha trent yoga før for å melde meg på et kurs i barselyoga?

Barselyoga passer både for nybegynnere og de som har gjort yoga før. Du trenger ikke å være spesielt myk eller sprek for å delta; alle kan forholde seg til sitt eget utgangspunkt og ha glede og utbytte av utviklingen.

Må jeg vente i 6 uker etter fødselen før jeg kan gjøre yoga?

I teorien skal man vente med all fysisk trening i 6 uker, spesielt hvis man spør en fysioterapeut. Det er en fordel at ting har grodd og trukket seg tilbake der det skal være før man begynner med mye trening. Man skal også vente enda lengre enn 6 uker før man gjør stillinger som forårsaker press mot bekkenbunnen som f eks alt som kan ligne på situps. Men barselyoga tar hensyn til de øvelsene man skal være forsiktig med og bygger gradvis opp styrke i disse områdene. Vi mener at du kan man begynne med yoga så snart du føler deg fysisk og mentalt i stand til det.

Hvor gammelt må barnet være før jeg begynner med barselyoga?

Vi anbefaler å vente til barnet er seks uker og har fått den første vaksinen som de får på seks ukers kontroll. Erfaringen viser at både mor og barn får mer ut av kurset om de venter til barnet er seks uker, men det er ingenting i veien for å starte tidligere hvis dere er klar for det.

Hvor sent kan jeg begynne med barselyoga?

Når barnet begynner å krabbe rundt i rommet, blir det vanskelig for moren å holde oppmerksomheten på yogaen. Barn begynner å krabbe ved ulik alder. Vi anbefaler derfor å beregne litt margin slik at barnet ikke begynner å krabbe halvveis i kurset.

Hva gjør vi med barnevognen?

Vogner kan parkeres utenfor lokalene, husk sykkellås. Påse at det ikke står i veien for andre.

Hva skal babyen ligge på?

Ta gjerne med dere et babyteppe eller lignende til babyen. Det finnes også pledd tilgjengelig hos oss.

Kan jeg komme uten babyen?

Det går helt fint å komme uten babyen hvis anledningen skulle by seg.

Hva gjør jeg hvis jeg må skifte bleie eller gi mat?

Her er det fritt frem til å gjøre det som trengs for at du og babyen skal ha det bra. Det er lov å både gi mat, skifte bleier, tørke gulp, bysse, hvile eller gjøre hva dere måtte ha behov for underveis i timen.

Babymassasje

Hvilke oljer egner seg best til babymassasje?

En god grunnregel er at den bør kunne spises. Små hender og føtter finner fort veien til munnen! En kaldpresset vegetabilsk olje tilfører huden næring og gjør den myk. Oljen bør være uparfymert for å forebygge allergi og fordi kroppsduften vår spiller en viktig rolle for tilknytningen som oppstår mellom forelder og barn under massasjen.

Fant du ikke svar på det du lurte på? Da er du velkommen til å sende oss en melding eller ringe oss.

Anniken Binz: 450 33 154
Caïla Hoff: 920 32 359