Avspenning for Svangerskap og Fødsel

Forskning viser at kvinner som har en rolig periode i forkant av fødselen får en lettere fødsel. I dagens samfunn går hverdagen ofte på høygir, og mulighetene for å redusere stress, og slappe av er små. Avspenning og ro er spesielt viktig under den siste delen av svangerskapet for å bevare energien og livskvaliteten, samt for å få en bedre fødsel. En god fødsel beror i stor grad på evnen til å slappe av og gi slipp, slik at kroppen kan få jobbe på best mulig måte. Det antas at frykt og spenninger utgjør 95 % av smertene under en fødsel. Spenninger gjør at kroppen knytter seg og jobber mindre fritt. Ved hjelp av teknikker for avspenning og mentalt fokus kan man eliminere eller minske disse smertene.

Når kvinnen er avspent, og føler seg trygg og ivaretatt under fødselen, vil kroppen responderer med å frigjøre hormonet oxytocin. Dette hormonet stimulerer til rier og virker smertelindrende under fødselen.

Guidet Avspenning for Svangerskap og Fødsel

Guidet avspenning er en effektiv måte å lære å slappe av. Vi bruker en teknikk for avspenning som kalles Yoga Nidra, som har eksistert i mange år. Denne teknikken gir økt fokus, tilstedeværelse og ro.

Fordeler med Guidet Avspenning

  • En enkel og dyptgående metode for økt velvære
  • Gir en enda sterkere følelse av nærhet til oss selv, til babyen i magen og til forandringene som skjer i kroppen under og etter graviditeten
  • Fremmer homeostase, som påvirker alle funksjoner i kroppen
  • Hjelper mot søvnproblemer, og kan kompensere for tapt søvn
  • Brukes av mange som en stor ressurs i møte med stress i hverdagen, både emosjonelt, fysisk og psykisk
  • Gir dyp hvile og restitusjon til kropp og sinn.
  • Dyp avspenning er fordelaktig både for deg og babyen din.

Introduksjonskurs i Guidet Avspenning

På dette kurset vil du lære alt du trenger for å gjøre en avspenning på egenhånd.

Liggende i en behagelig hvilestilling guides du inn i dyp avspenning. Teknikken vi bruker kalles Yoga Nidra, og denne formen for avspenning kan på mange måter sammenliknes med dyp søvn. Den største forskjellen er at en del av deg fortsatt er våken og bevisst.

Dette får du på introduksjonskurset:

  • Avspenningsøvelser spesielt rettet mot gravide
  • Myke bevegelses- og pusteøvelser
  • Behagelige hvilestillinger støttet opp av puter og tepper
  • Lydfil fra de avspenningsøvelsene vi gjør, slik at du kan bruke de hjemme

Kommende kurs:

Dato: 19. november 2017

Tid: 14:00 – 15:30

Pris: 250,-

Sted: Neuberggt 5a, Majorstua

For påmelding klikk her!